تورنت چیست؟

احتمالا اسم تورنت به گوشتان خورده یا حداقل در فضای مجازی درباره تورنت خوانده اید. خیلی ها نمیدانند تورنت چیست و چه کاربردی دارد.

تورنت به یک فایل کامپیوتری میگویند که حاوی اطلاعاتی در قالب متادیتا است. یک فایل تورنت معمولا با پسوند .torrent ذخیره میشود اما شامل محتوای واقعی فایل هایی که قرار است دانلود شود نمیشود. با اطلاعات موجود در فایل تورنت میتوان شروع به دانلود محتوای واقعی (فیلم، بازی، سریال و …) از اینترنت نمود.

این اطلاعات بعدا توسط نرم افزارهای تورنت از جمله uTorrent – Transmission یا bittorrent برای استخراج محتوای اصلی مورد استفاده قرار میگیرد. که اجازه میدهد کاربران محتوای واقعی فایلهای تورنت را براحتی روی سیستم خود دانلود نمایند.

تورنت چگونه کار میکند؟

بصورت ساده یک فایل تورنت مانند کلیدی عمل میکند که شروع دانلود فایلهای اصلی را کلید میزند.
زمانیکه فردی تصمیم به دانلود یک فایل اشتراک گذاری شده میگیرد (مثلا کتاب، موزیک، فیلم و …) درابتدا میبایست فایل تورنت مربوطه را بدست بیاورد چه با دانلود فایل تورنت مربوطه بصورت مستقیم و یا استفاده از Magnet Link.

با وارد کردن فایل تورنت در نرم افزار بیت تورنت و بررسی فایل تورنت توسط نرم افزار، آنگاه نیاز است تا سیدرهایی که محتوای اصلی را به دراختیار دارند یافت شود. برای اینکار نرم افزار به فهرستی از ترکرهایی که در فایل تورنت درج شده است متصل شده و فهرست سیدرهای تورنت را دریافت میکند.

توجه: فرایند دانلود تورنت بصورت تکه تکه انجام میشود که ممکن است هر تکه از یک سیدر مجزا دانلود شود و در انتها تمام تکه ها درکنار هم قرار گرفته و فایل نهایی قابل استفاده را ایجاد مینمایند.

از کجا میتوان فایل های تورنت را پیدا کرد؟

برای یافتن فایلهای تورنت، کاربران معمولا به سایت های مطرح تورنت از جمله rarBG.to وارد میشوند. این سایت ها تورنت ها را با دسته بندی های مختلف دراختیار کاربران تورنت قرار میدهند.
به این بپردازیم که چرا کاربران تورنت ترجیح میدهند تورنت با لینک مستقیم دانلود کنند؟
دانلود تورنت با دانلود لینک مستقیم تفاوت هایی داره و قوائدی داره که باید قبل از نصب نرم افزارهای Torrent Client و استفاده از تورنت نسبت به آنها آگاه باشیم.

اولین اصل و تفاوت این است که برخلاف لینک مستقیم (لینک هایی که در سایت های معمولی برای دانلود درج شده)، محتوای تورنت در یکجا متمرکز ذخیره نشده است. درواقع محتوای تورنت در سیستم های کاربرانی که قبلا تورنت را دانلود کردند (و یا درحال دانلود هستند) ذخیره است. به آنها Peer میگویند.

هیچ تضمیمی وجود نداره که با شروع دانلود، فایل تورنت کامل دانلود شود. بسیار اتفاق میفتد که دانلود تا درصد زیادی پیش میرود و متوقف میشود چونکه هیچ کدام از Peer ها فایل را کامل در اختیار ندارند!

در زمانیکه شما درحال دانلود تورنت هستید، همزمان دیگر کاربران تورنت هم از سیستم شما دانلود میکنند. ممکن است چندین برابر حجم فایل دانلود شده، آپلود داشته باشید. پس مواظب مصرف پهنای باند اینترنت خود باشید.

سرعت دانلود از تورنت وابسته به تعداد Peer های هر تورنت متغیر است و سرعت ثابتی را نباید انتظار داشت.

بسیاری از تورنت ها Peer کمی دارند و یا اصلا ندارند و شما برای دانلود آنها میبایست مدت زیادی سیستم خود را روشن و متصل نگه دارید که شاید یکی از Peer ها آنلاین شود و شروع به دانلود کنید. این موضوع بیشتر شامل تورنت های قدیمی و تورنت هایی که مخاطب کمتری دارند میشود.

هیچ نظارتی روی تورنت ها نیست. از کسی هم انتظار پاسخگویی نداشته باشید. ممکن است یک تورنت اسمی داشته باشد که با دانلود محتوای آن متوجه شوید که فایلهایی که دانلود کردید هیچ ربطی به اسم تورنت ندارند و الکی پهنای باند و انرژی صرف کردید. و یا حتی ویروس دانلود کرده باشید!

دانلود تورنت بیتسوhttps://bitso.ir

با تبدیل تورنت به لینک مستقیم در بیتسو این مشکلات را نخواهید داشت. چرا؟

شما فقط لینک تورنت را به بیتسو معرفی میکنید. بیتسو محتوای تورنت را روی سرورهای خودش دانلود میکند. دانلود شدن تورنت روی سرور بیتسو بصورت خودکار انجام میشود که بسته به تعداد Peer ها متغیر است و از چند ثانیه تا چند روز ممکن است طول بکشد .مخصوصا تورنت های خاص و قدیمی که Peer هایش بندرت آنلاین میشوند اما سرورهای بیتسو همیشه آنلاین و منتظر Peer ها هستند تا به محض آنلاین شدن آنها شروع به دانلود کنند. نیازی نیست که خودتان آنلاین باشید چونکه بیتسو بعد از کامل شدن دانلود به شما از طریق ایمیل اطلاع میدهد.

شما فایل های تورنت دانلود شده را در محیط کاربری خودتان مشاهده میکنید و بعد از اطمینان از صحت محتوا اقدام به دانلود با لینک مستقیم از بیتسو خواهید کرد. فایلها در پنل شما تا زمانیکه حذفشان نکنید باقی خواهند ماند پس هرزمان که مناسب بدونید و با خیال راحت دانلود کنید.
شما فیلم ها و عکس های دانلود شده تورنت را در همان محیط کاربری و تحت وب تماشا کنید و نیازی نیست برای دیدن قسمت هایی از یک فیلم تورنت، همه آنرا روی سیستم دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *